بهداشت محیط شهر دیر

بهداشت محیط شهر دیر
بهداشت محیط

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 22
بازدید کل : 68999
تعداد مطالب : 102
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1


جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ

تعریف سرماخوردگی
سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه های تنفسی فوقانی را آلوده نموده و باعث تحریک و ترشح در راه های هوایی می شود. ابتلاء به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیّت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند.
علایم شایع سرماخوردگی
سرماخوردگی ها معمولا ناگهانی شروع می شوند. آب ریزش در ابتدا شفاف بوده و ممکن است شدّت یافته و زرد رنگ گردد و گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، بی حالی، خستگی، بی تابی، بی اشتهایی، گاهاّ ریزش اشک و التهاب از علائم عمده آن است. تب غیر معمول می باشد اما کودکان و اطفال ممکن است تب داشته باشند.
عوامل موثر در بروز سرماخوردگی
ویروسهای سرماخوردگی پس از ورود به بدن در مخاط دستگاههای تنفسی ایجاد بیماری کرده و همراه با ترشحات دستگاه تنفسی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است. بنابراین :
• دست دادن ، بوسیدن ، عطسه و سرفه در محلهای عمومی باعث انتقال آن می‌شود.
• رطوبت و درجه حرارت در انتشار ویروس نقش دارد، این بیماری در کشورهای مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاییز) به علت بارندگی و رطوبت بیشتر است.
• از دیگر علل افزایش بروز سرماخوردگی در فصل سرما استفاده بیشتر از وسایل نقلیه دسته جمعی و تجمع در فضاهای بسته و عدم استفاده از تهویه مناسب است.
• تغذیه یکی از فاکتورهای موثر در عملکرد سیستم ایمنی است. بنابراین سوء تغذیه در بروز بیماریهای عفونی نقش مهمی را ایفا می‌کند. ابتلا به بیماریهای مزمن قلبی ، کلیوی و ریوی نیز فرد را مستعد ابتلا به این عفونت می‌کند.
پیشگیری و کنترل بیماری :سرماخوردگی بیماری است که اگر چه مرگ و میر به دنبال ندارد ولی بروز آن باعث مشکلات زیادی برای افراد می شود و باعث غیبت از کار می شود. از طرفی با انجام اقداماتی به راحتی قابل پیشگیری است بنابراین در مبارزه با سرما خوردگی پیشگیری باید هدف اصلی باشد برای پیشگیری باید اقدامات زیر را انجام داد
1- دستانتان را بشوئيد : بیشتر ویروس های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند . کسی که سرماخورده است بداخل دست های خود عطسه کرده و سپس اشیائی مثل تلفن ، صفحه کلید کامپیوتر یا لیوان را لمس می کند . میکروبها می توانند برای ساعت ها و در بعضی موارد هفته ها زنده باقی مانده و سپس به فرد بعدی که آن اشیاء را لمس می کند منتقل شود . بنابراین باید دستهای خود را مکرراً بشوئيد . در صورتی که امکان شستن دستتان را ندارید دستهای خود را بسیار سخت برای یک دقیقه به هم بمالید . این کار باعث جداشدن اکثر ویروسهای سرماخوردگی از پوست می شود .
۲ - سرفه و عطسه خود را با دستانتان نپوشانید : زمانی که احساس می کنید در حال سرفه یا عطسه هستید از یک دستمال دستمال استفاده کرده و آنرا بلافاصله دور بیاندازید . اگر دستمال ندارید سر خود را از افرادی که نزدیک شما هستند به طرف دیگر چرخانده و به فضای آزاد سرفه کنید .
۳- صورتتان را لمس نکنید : ویروسهای سرماخوردگی از طریق چشم ، دهان و بینی وارد بدن شما می شوند . لمس صورت کودکان راه اصلی ابتلای آنان به سرماخوردگی بوده و همچنین موجب انتقال سرماخوردگی از آنان به والدینشان می باشد .
۴ - مقدار زیادی مایعات بنوشید : آب سیستم بدن شما را شستشو داده و باعث خروج سموم از بدن شما می شود . یک فرد بالغ سالم بطور متوسط روزانه ۸ لیوان مایعات نیاز دارد
5- درصورتی که امکاناتش را دارید از سونا استفاده کنید وقتی به سونا می روید هوائی که استنشاق می کنید بالاتر از ۸۰ درجه است و این درجه حرارت باعث از بین رفتن ویروس های سرماخوردگی می شود .
۶ - از هوای آزاد استفاده کنید اکثریت افراد در زمانی که هوا سرد است در خانه و محوطه های بسته می مانند بنابراین میکروبهای بیشتری در اطاق های خشک و شلوغ در حال گردش است .
۷ - ورزش های آئروبیک را به طور منظم انجام دهیداین ورزش ها باعث افزایش سلولهای مقابله کننده با ویروس در بدن می شود .
۸ - غذاهای گیاهی مصرف کنید : مواد شیمیائي طبیعی موجود در گیاهان باعث افزایش ویتامین های بدن می شود . بنابراین میوه و سبزیجات سبز تیره ، قرمز و زرد مانند اسفناج ، کاهو ، هویج ، گوجه فرنگی ، سیر و ... مصرف کنید . آب پرتقال هرچه تازه تر باشد ویتامین C بیشتری دارد و طول مدت درمان را کوتاهتر می کند
۹ - ماست بخورید : باکتری های مفید موجود در ماست باعث تحریک تولید مواد سیستم ایمنی شده که با بیماری مبارزه می کند .
۱۰- سیگار نکشید : آمار نشان می دهد که سیگاری ها دچار سرماخوردگی های بیشتر و مکرر می شوند . حتی نزدیک به افراد سیگاری بودن بطور واضح سیستم ایمنی را از بین می برد . دود راههای هوائي بینی را خشک کرده و مژک های آنرا فلج می کند . مژک های موهای ظریفی هستند که مخاط بینی و ریه ها را پوشانده و با حرکات موجی شکل خود ویروس های سرماخوردگی را از مجاری بینی خارج می کنند . یک سیگار مژک ها را برای ۴۰-۳۰ دقیقه فلج می کند .
۱۱ - مصرف الکل را قطع کنید : مصرف الکل کبد را که اولین سیستم تصفیه کننده بدن است را تخریب کرده و این به این معناست که تمامی انواع میکروبها بدن شما را به سرعت ترک نخواهند کرد .
۱۲- راحت و آسوده باشید :اگر شما بتوانید آرامش داشته باشید می توانید سیستم ایمنی خود را به هنگام نیاز فعال کنید .
13- غرغره کردن باعث مرطوب شدن گلو و بهبودی موقت می شود. این کار را با استفاده از یک قاشق چایخوری نمک داخل یک استکان آب ولرم و روزانه حدود ۴ بار انجام دهید .

 

 

 

 
****************************************************************************
تعریف بیماری وبا : وبا يك بيماري حاد روده اي است كه به طور ناگهاني با اسهال شديد و آبكي تظاهر مي كند و در صورت عدم درمان صحيح و سريع به علت از دست دادن آب و الكتروليت باعث كم آبي بدن بيمار شده و اين امر منجر به مرگ وي مي گردد.
 
عامل بيماري وبا:
عامل بيماريويبريو كلرامي باشد كه بيشتر از همه در هند، بنگلادش وپاكستان شايع است. همچنين در مناطقي كه با حوادثي نظير سيل- زلزله ويا جنگ مواجه هستند به صورت همه گير در مي آيد.
 علائم بيماري:
از علائم بيماري اسهال شديد و ناگهاني مي باشد كه علت آن ورود ميكروب و ترشح سم و آن بر دستگاه گوارش است. همچنين بيمار از درد شكمي ، ضعف و بيحالي شكايت دارد اما معمولاً تب وجود ندارد و در اثر اسهال، مايعات و املاح را از دست مي دهد كه اين مسئله مي تواند باعث مرگ وي شود.
 نكته:  در بيماري وبا اسهال به صورت آب برنجي مي باشد.
 راه انتقال:
راه انتقال از طريق مدفوعي – دهاني است و مخزن آن انسان مي باشد. در مواقع مصرف آب آلوده به مدفوع و يا محتو يات استفراغ بيماران ميتواند موجبات انتقال بيماري را فراهم سازد.
 پيشگيري:
بهترين كار رعايت بهداشت و عدم تماس با مواد آلوده مخصوصاً مدفوع شخص آلوده مي باشد همچنين گزارش مناطق آلوده به مقامات بهداشتي از شيوع بيماري جلوگيري مي نمايد. 
نكته:
واكسن بيماري وبا نيز موجود مي باشد اما در حالت معمولي مصرف نمي شود و فقط در شرايط خاص و در مناطق بسيار آلوده كه اشخاص سالم قصد مسافرت به آن مناطق را دارند تزريق صورت مي گيرد.
 دوره نهفته(كمون):
 مدت زمان ورود عامل بيماري در بدن انسان  تا بروز علائم 12الي48 ساعت به طول مي انجامد، به همين دليل بيماري به سرعت گسترش مي يابد.
 وباي التور:
نوعي از وبا مي باشد كه چون اولين بار از منطقه اي به نام التور در آفريقا پيدا شده به اين نام مشهور است.عامل وباي التور مدت بيشتري در آب زنده مي ماند. در مناطقي كه سطح آب هاي زير زميني آن بالا است آلودگي آنها با مدفوع و فاضلاب بيشتر و در نتيجه بيماري در اين مناطق شايعتر است.
بیماری وبا با اسهال واز دست دادن آب بدن همراه است بنابراین اولین اقدام جایگزینی مایعات و الکترولیتهای از دست رفته است که در این زمینه مهمترین توصیه انجام مایع درمانی خوراکی یا همان (او آر اس) است. او آر اس یک بسته پودر است که می تواند بصورت رایگان از مراکز بهداشتی درمانی یا خانه های بهداشت گرفته و در 4 لیوان آب حل نموده و به بیمار داده شود و بسته به درجه کم آبی بدن فرد باید اقداماتی که پزشک معالج دستور می دهد را انجام داد .
 
پیشگیری از وبا با اقدامات زیر صورت می گیرد:
  1. دفع بهداشتی فضولات انسانی : استفاده ازمستراحهای بهداشتی و ضد عفونی مستراحها ، مدفوع و استفراغ بیماران .
  2. تامین منابع آب سالم : در مناطق شهری استفاده از آب لوله کشی و در مناطق روستایی جوشاندن آب یا اضافه کردن ترکیبات کلر به آن توصیه میشود
  3. اطمینان از سلامت غذا : استفاده از غذای پخته کاملاً داغ شده و شستشوی مناسب ظروف و لوازم مورد استفاده برای کنترل بیماری ضروری است .
  4. براي جبران آب از دست رفته ،‌ به بیمار مايعاتي مثل چاي کمرنگ ،‌لعاب برنج و‌دوغ بدهد
  5. علاوه بر غذاهاي آبکي ، غذاهاي ديگري مثل کته نرم با گوشت ماهيچه يا مرغ و ... بدهد.
به بیمار غذاهاي داراي پتاسيم مثل موز و اسفناج بدهد .

 
****************************************************************************
تعریف بیماری پوکی استخوان  
پوکي استخوان يک بيماري شايع استخواني است كه به علت کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن توده استخواني ایجاد می شود این بیماری بدون علامت خاصي بوده و معمولاً‌با ايجاد يک شکستگي در يکي از استخوانهاي بدن بخصوص استخوانهاي مهره، لگن و مچ خود را نشان دهد اين شکستگي ها ممکن است به دنبال سقوط يا حتي يک ضربه خفيف مثل نشستن ناگهاني، لغزيدن و پيچ خوردن ، زمين خوردن ، برخورد با اشياء و حتي ممکن است بدون هيچ ضربه اي خودبخود بشکنند
علل پوکی استخوان
1- کمبود طولانی مدت کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی ماده اصلي که سختي و شکل استخوان را بوجود مي‌آورد ، کلسيم است ذخيره شدن کلسيم در استخوان قبل از تولد آغاز مي‌شود و تا سن 30 سالگي ادامه مي‌يابد . در 30 سالگي استخواهاي يک فرد سالم به بيشترين سختي خود مي‌رسد . اگر فعاليت بدني وجود نداشته باشد يا غذاي حاوي کلسيم کم مصرف شود، به تدريج کلسيم استخوانها کم شده و استخوانها شکننده مي‌شوند وبیماری پوکي استخوان  ایجاد می شود.
2- سطح پایین استروژن پس از یائسگی
3- کاهش فعالیت با افزایش سن
4- استعمال دخانیات و اعتیاد به الکل
5- کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین ث و دی
6- پرکاری تیرویید و سرطان
7- سابقه خانوادگی پوکی استخوان
اهمیت بیماری پوکی استخوان
 بیش از یک سوم افراد ۶۵ ساله یا مسن تر هر ساله سقوط می کنند و تقریباً یکی از هر ۱۰ سقوط منجر به آسیب جدی از جمله شکستگی لگن، و سایر شکستگی ها می شود. علت اصلی شکستگی پوکی استخوان است اکثريت افراد مبتلا به پوکي استخوان خانمها هستند و احتمال شکستگي ناشي از آن در طول زندگي بسيار بالاست این عارضه بیشتر در خانم های یائسه دیده می شود اما مردان هم درصورت عدم تغذیه صحیح و فعالیت بدنی خوب ممکن است به این بیماری مبتلا شوند پوکي استخوان ، يک بيماري خاموش است زيرا بدون هيچ علامتي، کم کم بوجود مي‌آيد ،
علایم شایع
در مراحل اولیه این بیماری بیشتر با کمر درد و در بیشتر افراد بدون علامت است در مراحل پیشرفته بیماری
درد ناگهانی پشت همراه به یک صدای خردشدگی که نشانه بروز شکستگی مهره هاست ، تغییر شکل ستون فقرات به صورت قوز کردن ، کاهش قد ، بروز شکستگی با ضربه خفیف ، به ویژه در ناحیه استخوان ران و بازو
افرادی که  بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند:
1- افراد مسن : هر چه سن فرد بیشتر باشد ، احتمال ابتلا در وي بيشتر است .
2- نژاد : در برخي نژادها از جمله نژاد آسيايي استعداد ابتلا بيشتر است .
3- جنس : زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند مخصوصا زنهايي که زايمان زياد و با فاصله کمتر از 3 سال داشته اند.
4- ميزان تحرک : اگر شيوه زندگي کم تحرک باشد، احتمال ابتلا بيشتر است .
5- تغذيه : کمبود مصرف کلسيم و ويتامين
6- عادات : مصرف سيگار و الکل عاملي براي افزايش خطر ابتلا به پوکي استخوان است .
7- عوامل فاميلي : سابقه وجود پوکي استخوان در خانواده و همچنين سابقه شکستگي در بستگان درجه يک فرد
پیشگیری از پوکی استخوان
بیماری پوکی استخوان قابل پیشگیری است با رژیم غذایی مناسب ، مکمل های کلسیم و فلورید، ویتامین دی و ورزش می توان سیر پوکی استخوان را متوقف کرده و احتمالاً روند آن را در جهت رسیدن به حالت طبیعی معکوس کرد برای پیشگیری از این بیماری رعایت نکات زیر ضروری است
1- بطور منظم ورزش کنيد . ورزش يکي از عوامل مهم براي قرار گرفتن کلسيم در داخل استخوان و محکم شدن استخوانها است . پياده روي ورزش مناسبي است اما اگر به پوکي استخوان مبتلا هستيد قبل از آغاز هر گونه تمرين ورزشي با پزشک خود مشورت کنيد .
2- هر روز مواد غذايي حاوي کلسيم، به خصوص شير و لبنيات ماست،کشک و پنير، انواع کلم ، برگهاي تربچه، جعفري ، بادام، فندق ، کنجد، پرتقال استفاده نمایید ميزان کلسيم روزانه براي بزرگسالان بين 800 تا 1200 ميلي گرم است . هر ليوان شير بزرگ داراي 300 ميلي گرم کلسيم است
3- شير منبع خوبي براي کلسيم است اما از اضافه کردن چاي، پودر نسکافه ، پودر کاکائو و قهوه به شير  اجتناب کنید چون جذب کلسيم را کم می کند.
4- شربت‌هاي کاهش دهنده اسيد معده را فقط با تجويز پزشک مصرف نماييد زیرا نمي‌گذارند کلسيم غذا جذب شود .
5- تا حد امکان نوشابه هاي گازدار کمتر مصرف کنيدچون جلوي جذب کلسيم غذا را مي‌گيرد
6- از جمله عوارض استفاده از دخانيات و مصرف الکل ،‌تشديد پوکي استخوان است پس از استعمال آن در هر سني اجتناب کنید
7- ويتامين د با افزايش جذب کلسيم از پوکي استخوان جلوگيري مي‌کند براي تامين آن هر روز 15 تا 30 دقيقه در مقابل نور مستقيم خورشيد قرار بگيريد توجه داشته باشید تابش نور خورشيد از پشت شيشه تاثيري ندارد .
8- در صورت وجود پوکي استخوان علاوه بر توصيه هاي فوق نياز به دارو درماني به همراه مصرف کلسيم و ويتامين دی داريد بنابراين بايد حتماً به پزشک مراجعه نماييد .
اقدامات حفاظتی در سالمندان علیه پوکی استخوان
1- دوری از هر موقعیتی که ممکن است منجر به آسیب دیدگی گردد. از راه رفتن در خیابان های یخ زده یا برروی سطوح خیس یا لغزنده خودداری کنید. هنگام بالا یا پایین رفتن از پلکان ، نرده های پلکان را بگیرید
2-  از مصرف خودسرانه داروهای مؤثر بر هوشیاری نظیر داروهای خواب آور و آرامبخش هاخود داری کنید چون ممکن است باعث افتادن و بروز شکستگی گردند
3- ورزش ، به خصوص ورزش های تحمل کننده وزن نظیر پیاده روی یا دویدن برای حفظ قدرت استخوانی توصیه می شود.
4- از یک رژیم عادی متعادل حاوی مقادیر بالای پروتئین ، کلسیم و ویتامین ـ د استفاده کنید
5- در صورت داشتن اضافه وزن از یک رژیم لاغری استفاده کنید.
 
*****************************************************************************
شیستوزوما
 
تعریف بیماری : شیستوزومیازیس یكی از شایع‌ترین بیماری‌های انگلی در جهان است عامل بیماری، انگلی بنام شیستوزوما می باشد که  نوعی كرم پهن است كه در آب‌های شیرین دارای حلزون زندگی می‌كند و 5 گونه دارد که  در ایران تنها نوع ادراری یا هماتوبیوم آن بیماری ایجاد می کند
اهمیت بیماری:  ۲۰۷ ‪ میلیون نفر را در ۷۶ كشور جهان و عمدتاً در كشورهای در حال توسعه در آسیا، آفریقا، آمریكای جنوبی و مرکزی و خاورمیانه مبتلا كرده است. ۸۰۰ میلیون نفر نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند
 بطور کلی ، شیستوزومیازیس بعنوان یک بیماری شغلی در روستا ها مطرح بوده كودكان و بزرگسالان هنگام شنا ، حمام كردن، ماهیگیری یا شالیكاری در آب‌های آلوده به این انگل مبتلا می‌شوند. كرم از طریق پوست وارد بدن شده و در خون راه می‌یابد و باعث كم خونی، اسهال، خونریزی داخلی، آسیب اندام‌ها و به ندرت مرگ می‌شود.
انتقال بيماري شيستوزوميازيس معمولاً اواخر بهار و اوايل تابستان صورت می گیرد که علت آن نیز وفور حلزون ميزبان واسط است که در این فصل حداكثر وفور را دارد وقتی افراد آلوده ادرار خود را در کنار آب دفع می کنند، تخم وارد آب می شود. برای ادامه رشد و رسیدن به مرحله آلوده کنندگی انگل به حلزونهای آب شیرین نیاز دارد که در نهایت افرادی که وارد آب می شوند را آلوده می کنندکودکان 10 تا 15 سال بدلیل تماس با آب  آلوده در هنگام بازی و شنا و پایین بودن سطح مقاومت، بیشتر از همه آلوده می شوند.

                     
علائم بیماری
اولين مرحله علايم مرحلة مسموميت يا حمله است در موقع ورود انگل به بدن ايجاد مي شود و 2 تا 3 روز طول مي كشد. در محل ورود انگل، خارش ، سوزش و تاول ايجاد مي گردد. كه اكثراً بسيار خفيف است که به آن عارضه خارش شناگران می گویند
دومين مرحله مرحلة حاد است که 6 تا 8 هفته بعد از مرحلة اول ايجاد مي شود. انگل در حال طی کردن چرخه زندگی خود است تا کامل شود. و بيشتر علائم ريوي هستند كه به صورت تنگي نفس، سرفة خشك، تب نامنظم، خستگي و درد بدنی همراه است.
سومين مرحله مرحلة استقرار انگل در بدن است ناراحتي ها در اين مرحله مربوط به استقرار كرم در عروق مثانه و تغذيه از خون ميزبان و دفع موادي است كه براي انسان سمي است. كه معمولاً 3 تا 6 ماه پس از دفع تخم انگل با ادرار فرد آلوده شروع مي شود. مهم ترين علامت در اين موقع درد در هنگام دفع ادرار و وجود خون در قطرات آخر ادرار است.
در مراحل بعدي، افزايش درجه حرارت، عرق، ضعف و سستي، و درد مبهم در ناحية زیر شکم حاصل مي شود.
نکته : در  صورتی که این بیماری درمان نشود ممكن است در نهايت منجر به سرطان مثانه گردد.
در صورت مشاهده علائم بیماری شیستوزوما باید هر چه سریعتر به نزدیکترین خانه بهداشت یا مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و نسبت به بررسی موضوع و انجام آزمایش مربوطه که یک آزمایش ساده ادرار است اقدام نماید
پیشگیری از بیماری
با توجه به وجود بیماری در عراق و تردد اتباع عراقی به ایران جهت زیارت و بعضا درمان بیماریهای خویش همچنین تردد زوار ایرانی به عتبات عالیات، برای حفاظت فردی از این  عفونت اساسا باید از تماس با آب آلوده اجتناب کرد. برای این کار باید یکسری اقدامات زیر  را مدنظر قرار داد:
-         تهیه آب سالم جهت آشامیدن، استحمام و شستن لباسها
-         عدم استفاده از آب های آلوده جهت استحمام و شستشو
-         اجتناب از اجابت مزاج در درون یا نزدیکی آبهای سطحی جهت کم شدن احتمال آلودگی حلزونها
-         استفاده از توالتهای بهداشتی جهت اجابت مزاج
-     درمان بیماران برا ی قطع زنجیره انتقال
-    جلوگیری از بازی و شنای کودکان در کانالهای آبیاری که احتمال آلودگی وجود دارد
-   ایجاد شبکه مناسب فاضلاب انسان  و  مبارزه با حلزونهای ناقل بیماری
 
***************************************************************************
تعریف بیماری دیابت : بیماری قند یا ديابت یک بیماری است که در اثر ناتواني بدن در توليد انسولين يا كاهش يا عدم اثر انسولين در سوخت و ساز مواد قندي پديد مي‏آيد. انسولين ماده اي است كه در بدن توسط غدة لوزالمعده توليد مي شود و سلول‌ها را قادر مي‌سازد كه گلوكز را از خون گرفته و برای تولید انرژی استفاده كنند.
انواع دیابت
به طور كلی دیابت به چهار گروه دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت حاملگی و دیابت به علل متفرقه تقسیم‌بندی مي‌شود. در دیابت نوع1 كه 15- 10 درصد كل موارد دیابت را تشكیل مي‌دهد تولید انسولین از پانكراس (لوزاالمعده) به علت از بین رفتن سلول‌های سازنده انسولین، متوقف مي‌شود به همین خاطر افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از بدو تشخیص، انسولین مورد نیاز بدن را به صورت تزریقات روزانه تأمین كنند. دیابت نوع1 اغلب در سنین زیر 30 سال به وجود مي آ‌ید. عدم دسترسي به انسولين در افراد مبتلا به ديابت نوع 1 موجب مرگ و مير ايشان مي‌شود.
در دیابت نوع2 كه بیشتر در بالغین بالای 30 سال و چاق دیده مي‌شود و 90- 85 درصد كل موارد دیابت را شامل مي‌شود انسولین تولید شده از پانكراس به خوبی عمل نمي‌كند. در واقع یا پانكراس به اندازه كافی انسولین ترشح نمي‌كند و یااینكه انسولین ترشح شده، به علت وجود مقاومت به انسولین مخصوصاً در افراد چاق، فاقد كارایی لازم است. افزایش قند خون سبب ایجاد عوارض زودرس و دیررس دیابت در بدن مي‌شود. اگر دیابت پیشگیری و درمان نشود، بسیاری از عوارض دیابت كشنده بوده و یا حداقل سبب كاهش كیفیت زندگی فرد مبتلا به دیابت و خانواده وی مي‌شود.
دیابت حاملگی به دیابتی گفته مي‌شود كه برای اولین بار در طول حاملگی تشخیص داده شود. این نوع دیابت معمولاً گذرا است و بعد از اتمام حاملگی بهبود مي‌یابد خانم‌های مبتلا به دیابت حاملگی بعداً در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع2 هستند.
از علل متفرقه دیابت مي‌توان به جراحی، مصرف برخی داروها (مثل كورتیكواستروئیدها)، سوء تغذیه و عفونت اشاره كرد.
علائم بيماري دیابت:
دیابت نوع یك معمولاً شروع پر سر و صدایی دارد و با علائمی چون تشنگی، پرادراری، پرنوشی، كاهش وزن، گرسنگی و خستگی شدید تظاهر پیدا مي‌كند. دیابت نوع2 شروع خیلی آهسته‌تری دارد و شایع‌ترین علامت اولیه آن در واقع بی علامتی است. درصد قابل توجهی از مبتلایان به دیابت نوع2 (تقریباً 50%) از بیماری خود اطلاعی ندارند و تنها با انجام آزمایش قند خون مي‌توان آن‌ها را شناسایی كرد با این وجود در صورت عدم كنترل مطلوب ممكن است علائمی مشابه با دیابت نوع1 نیز بروز كند. از دیگر علائم دیابت نوع2 مي‌توان به عفونت‌ های مكرر مخصوصاً در دستگاه ادراری و پوست، تاری دید، بهبودی دیررس زخم‌ها و احساس سوزش و بي‌حسی در انگشتان پاها اشاره كرد.
افراد در معرض خطر دیابت
تمامی افراد بالای 40 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع2 هستند و باید هر 3 سال یك‌بار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند. افراد دچار اضافه وزن كه حداقل یكی از شریط زیر را داشته باشند نیز در معرض ابتلا به دیابت نوع2 هستند و انجام آزمایشات مكرر قند خون در آ‌ن‌ها باید در سنین زیر 40 سال یا با فواصل كوتاهتر (هر 2- 1 سال) انجام شود. این شریط عبارتند از:
1- وجود سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه اول
2-  سابقه ابتلای فرد به دیابت پنهان (مرحله پیش از دیابت)
3- سابقه ابتلا به دیابت حاملگی
4- سابقه تولد نوزاد با وزن بیشتر از 4 كیلوگرم یا تولد نوزاد با ناهنجاري‌های مادرزادی
5-  بالا بودن فشارخون (فشارخون ماكزیمم بیشتر از 140 و یا مینیمم بیشتر از 90 میلي‌متر جیوه)
6- سابقه ابتلا به كیست‌های متعدد تخمدان و یا بیماري‌های قلبی- عروقی
پیشگیری از بیماری دیابت
به طور کلی پیشگیری از دیابت را می توان در سه سطح اولیه، ثانویه و ثالثیه انجام داد:
پیشگیری اولیه شامل اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز دیابت در افراد در معرض خطر می باشد. اقداماتی مانند فعالیت منظم ورزشی ، کم کردن وزن ، داشتن رژیم غذایی کم چربی و با قند پایین و مصرف میوه و سبزیجات.
درپیشگیری ثانویه کنترل دقیق قند خون به منظور جلوگیری از پیدایش عوارض آن صورت می گیرد . کنترل دقیق قند خون از طریق رعایت اصول صحیح درمان به نحو چشمگیری در کاهش عوارض بلند مدت دیابت مؤثر است.
از آنجاییکه جلوگیری از پیشرفت عوارض دیابت بعد از به وجود آمدن آن ها و یا در واقع پیشگیری ثالثیه، هزینه های زیادی را به بیمار و جامعه تحمیل می کند، تمام سعی و تلاش باید بر روی پیشگیری اولیه و ثانویه متمرکز شود.
مراقبت‌هاي كلي در بیماران دیابتی
كنترل عوارض ناشي از ديابت در سالمندان مشكلتر از ساير گروههاي سني است. از اين رو بايد مراقبت خاص از سالمندان بعمل آيد تا از بروز اين عوارض جلوگيري شود:
1- با توجه به اينكه سكته‌هاي قلبي در مبتلايان به ديابت ممكن است با درد زيادي همراه نباشد و حتي گاهي بدون درد باشد، لازم است سالمند ديابتي در صورتي كه عوامل زمينه‌ساز بروز سكته قلبي نظير چربي خون بالا را نيز داشته باشد، مرتب تحت نظر متخصص قلب و عروق باشد و از انجام فعاليت‌هاي بدني سنگين و ورزشهاي طولاني مدت بپرهيزد.
2- تميز نگه‌داشتن تمام قسمت های بدن بسيار مهم است زيرا ميكروب مي‌تواند از راه تركهاي كوچك پوست بداخل بدن راه يافته و عفونت جدي ايجاد كند.
3- يبوست مي‌تواند يكي از نشانه‌هاي افزايش قند خون باشد زيرا افزايش ادرار ناشي از بالا رفتن قند خون، موجب كم‌آبي بدن و جذب اضافي مايعات از روده‌ها ولذا سفت شدن مدفوع مي‌شود. با نوشيدن مايعات فراوان و كنترل قند خون مي‌توان مشكل يبوست را حل كرد.
5- اندازه‌گيري مرتب قند خون و ثبت آن ضروري است. آزمايش قند خون ناشتا بهترين راهنما براي دانستن وضعيت قند خون است.
6-درصورت بروز هرگونه تغيير در بينايي تاري ديد باید بلافاصله به چشم‌پزشك مراجعه کرد
7-زخم پا يكي از دلايل شايع بستري شدن سالمندان ديابتي در بيمارستان است.بنابراین پاها بايستي هر روز وارسي شوند و هرگونه تغییر در آنها مورد توجه قرار گیرد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 9 آذر 1390برچسب:, توسط حسن
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :