بهداشت محیط شهر دیر

بهداشت محیط شهر دیر
بهداشت محیط

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 50
بازدید کل : 69027
تعداد مطالب : 102
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1


جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ

* از خرید شیر خام (غیرپاستوریزه)حتی الامکان خودداری نمائید.اگر مجبور به استفاده از شیر خام غیر پاستوریزه هستید،حتما آنرا جوشانده و یک دقیقه در حال جوش به هم بزنید.

شیر خام غیر پاستوریزه خریداری شده جهت مصرف را،به هیچ وجه قبل از مصرف در یخچال نگذارید.
* ظروف مورد استفاده برای شیر غیرپاستوریزه پس از مصرف باید با آب ومایع ظرفشوئی شسته شوند.

* شیر پاستوریزه را حتما در داخل یخچال بین صفرتا چهار درجه به مدت حداکثر ۴۸ ساعت نگهداری نمائید.

* از نگهداری وخرید شیر پاستوریزه در خارج از یخچال خودداری نمائید.

* چنانچه شیر پاستوریزه بیش از ۴۸ ساعت در یخچال بماند وعلائم فساد وبریدگی در آن مشاهده نشود، قبل از مصرف حداقل آنرا بمدت یک دقیقه بجوشانید.

* از مصرف خامه وکره غیر پاستوریزه خودداری نمائید.

*  از مصرف بستنی غیر پاستوریزه خودداری نمائید.

* کره بسته بندی شده پاستوریزه تنها به مدت یک هفته در یخچال قابل نگهداری است.اگر می خواهید به مدت بیشتری آن را نگهداری کنید حتما باید در فریزر گذاشته شود.

* توصیه می شود از پنیر بسته بندی با برچسب دارای مجوز های بهداشتی استفاده شود.

* از خرید ومصرف دوغ فله ای خودداری نمائید.

* از خرید کشک مایع که دارای علائم کپک زدگی وبوی نامطبوع می باشد،خودداری نمائیدوقبل از مصرف آنرا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بجوشانید.

* از خرید پنیر محلی تازه خودداری نمائید.پنیر تازه در صورتی قابل مصرف است که دو ماه در آب نمک داخل یخچال باقی بماند تا از آلودگی های میکروبی عاری شود.

* محصولات استریلیزه تا زمانی که بسته بندی محصول باز نشود قابل نگهداری در دمای اتاق هستند و در صورت باز شدن محصول باید در یخچال نگهداری شود .مدت گهداری شیر استریل باز شده در یخچال ۲۴ ساعت می باشد.

شیر و فرآورده های آن

چرا بهداشت شیر اهمیت دارد ؟

۱ . شیر و فرآورده های آن در غذای روزانه همه گروههای سنی به صورتهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد .

۲ . ممکن است بعضی از دامهایی که شیر آنها مورد مصرف انسان قرار می گیرد به  بیماریهایی مبتلا باشند که میکروب آنهااز رطریق شیر و فرآورده های آن قابل انتقال به انسان بوده و سبب بیماری در انسان گردند .

۳ . چون شیر محیط مناسبی جهت تکثیر میکروبها می باشد از اینرو خط رآلودگی و فساد شیر بسیار بالاست .

در خرید و نگهداری و مصرف شیر به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

ـ اگر امکان دارد از شیر پاستوریزه ( شیر کاخانه ای ) استفاده کنید .

ـ از مصرف پنیر تازه بپرهیزید مگر اینکه باشید پاستوریزه تهیه شده باشد و تا ۲ ماه در آب نمک نگهداری شده باشد .

ـ هنگام خرید کشک مایع دقت کنید .

کپک زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد کشک مایع را قبل از مصرف به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید .

ـ از مصرف خامه و کره پاستوریزه نشده و فله خودداری کنید .

ـ از بستنی هایی که با شیر جوشیده شده و یا پاستوریزه تهیه شده اند استفاده کنید.

* به منظور پیش گیری از بیماریهای مزمن مانند قلب و عروق و … برای افراد بزرگسال توصیه می شود از شیر و فرآورده های کم چرب آن استفاده کنید .

ـ دقت کنید که شیر جوشیده بیش از ۲ روز در یخچال قابل نگهداری و مصرف نمی باشد .

ـ در هنگام خرید شیر شیشه ای یا پاکتی به تاریخ مصرزف آن توجه کنید

.ـ اگر از شیر خام استفاده می کنید حتماً آن را به مدت ۵ دقیقه ( از زمان جوش ) بجوشانید .
 

تاریخ تولید و انقضاء مصرف مواد خوردنی و آشامیدنی

از مهمترین مواردی که هنگام خرید مواد غذایی باید به آن توجه کرد تاریخ تولید و انقضاء مواد خوردنی و آشامیدنی است . توجه داشته باشید که شاید خوردن و آشامیدن مواد تاریخ گذشته  شما را بیمار نکنند  ولی مطمئنا این مواد دیگر هیچ ارزش غذایی برای بدن شما نخواهد داشت.
شیر، کره و لبنیات
زمانیکه محصولات لبنی می‌خرید باید به محض رسیدن به خانه آنها را در یخچال قرار دهید.آیا می‌دانید  آنها تا چند روز می‌توان در یخچال نگه داشت؟ مدت زمان نگهداری هریک از مواد لبنیاتی بستگی به تاریخ مصرف درج شده روی آن دارد. به عنوان مثال شیر پاستوریزه، ماست و پنیر را می‌توان برای چندین هفته نگه داشت. پنیرهای سفت را می‌توان بیشتر از پنیرهای نرم در یخچال نگه داشت و کره می‌تواند برای چندین ماه در یخچال بماند.

لبنیاتی که برای ۴ ساعت در دمای معمولی اتاق می‌مانند را ابتدا بو کنید، اگر بوی فاسد شدن می‌‌دهند باید حتماً دور ریخته شوند.
 
گوشت و ماهی

فریز کردن گوشت می‌تواند طول عمر آنها را زیاد کند، اما نمی‌توان با این روش آنها را تا ابد نگه داشت. ماهی‌تازه، گوشت و مرغ را می‌توان تنها برای ۱ تا ۲ روز در یخچال نگه داشت اما اگر آنها را فریز کنیم مدت زمان نگهداری آنها تغییر می‌کند بعنوان مثال: گوشت را می‌توان تقریباً برای ۳ تا ۴ ماه،‌ مرغ را برای ۱ سال و ماهی ر ا به مدت ۶ ماه در فریزر نگه داشت.
مسمومیت غذایی به سرعت و یا چند روز بعد از مسموم شدن علائم خود را نشان می‌دهند که علائم آن عبارتند از حالت تهوع، استفراغ و درد شکم.
اگرچه مدت زمان اکثر بیماریهای غذایی محدود است اما برخی از آنها به معالجه‌های جدی نیاز دارند.

میوه و سبزیجات تازه

خوردن هر میوه به فصل خود بسیار لذت بخش است. این میوه‌ها را حتی اگر بخواهیم نیز نمی‌توانیم بیشتر از ۲ تا ۳ روز نگهداری نماییم. اما با فیریز کردن می‌توان طول عمر آنها را افزایش داد بعنوان مثال سیبی که برای ۱ تا ۲ روز تازه می‌ماند با قرار دادن  آن در فریزر به مدت ۳ هفته سالم می‌ماند. این موضوع حتی در مورد گوجه فرنگی نیز صادق است.
بطور طبیعی گوجه فرنگی را می‌توان به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری نمود. اما فریز شده آن ۲ ماه بیشتر می‌ماند. میوه و سبزیجات فاسد تنها باعث شکم درد در فرد می‌شوند اما باید به بیماریهای وخیم‌تری مانند سالمونا نیز توجه نمود. همیشه میوه و سزیجات را با آب فراوان و مایع ضد عفونی کنند بشویید تا از بیماریها در امان باشید.
غذاهای فریزری
اگر شما معمولاً غذاها را در فریزر نگه می‌دارید احتمالاً می‌خواهید بدانید که هر غذایی را تا چه مدت می‌توان نگه داشت. سبزیجات فریزری را می‌توان به مدت ۸ تا ۱۲ ماه نگهداری نمود. بستنی و چیزهای فریزری دیگر را می‌توان بیشتر از ۸ ماه نگه داشت.

چاشنی‌ها

سس گوجه فرنگی و مایونز را می‌توان برای چندین ماه در یخچال نگهداری نمود. حتماً باید زمان خریداری سسها را به یاد داشته باشید زیرا باید سس گوجه فرنگی باز شده را باید بعد از ۶ ماه و سس مایونز مصرف شده را قبل از ۶ ماه دور ریخت.
سس خردل شیشه‌ای را می‌توان برای ۱ سال، آنهایی که در ظروف فشرده هستند را برای ۱۸ ماه و پاکتی را تنها به مدت ۶ ماه نگه داشت.

پاستای خشک، برنج و غذاهای کنسرو شده

آیا می‌توان مواد غذایی انبار شده را تا ابد نگهداری نماییم؟ به طور قطع نه.
برنج سفید و پاستا را می‌توان برای ۱ سال نگه داشت و برای این منظور بهتر است آنها را در محفظه‌ای بدون هوا نگهداری نمود تا از حشره زدن در امان بمانند.
ماهی‌های کنسرو شده، ‌لوبیا و سبزیها را در صورت باز نشدن می‌توان بیشتر از ۵ سال نگه داشت.(در صورت نداشتن تاریخ) از نگهداری کنسروهای ضربه خورده و باد کرده خودداری نمایید تا از ابتلاء به بیماری بوتولیسم در امان بمانید.

آرد و ادویه‌جات

از گیاهان دارویی می‌توانند به مدت ۲ تا ۳ سال استفاده نمود و ادویه‌ها را می‌توان حدوداً ۴ تا ۵ سال بدون هیچ نگرانی نگهداری نمود.
هرگز از آردی که بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ ماه از خرید آن می‌گذرد استفاده نکنید و بهتر است بدانید که مدت زمان استفاده از پکین پودر نیز بیشتر از ۱۲ تا ۱۸ ماه نمی‌باشد.

دهان شویه و خمیر دندان
 
همیشه سفارش شده است که بعد از خوردن هر غذایی مسواک بزنید. شما می‌توانید از خمیر دندانهایی که چندین سال از تاریخ مصرف آنها گذشته است در صورتی که نور به آنها نخورده باشد استفاده نمایید.
هیچ وقت تاریخ مصرف فلوراید موجود در خمیر دندان که از فاسد شدن دندانها جلوگیری می‌نماید تمام نمی‌شود و در صورت گذشتن تاریخ مصرف آن تاثیر خود را از دست نمی‌دهد.
اما داستان دهان شویه چیز دیگری است. هیچ گاه از دهان شویه‌های تاریخ گذشته استفاده ننمایید زیرا هنوز مضرات استفاده از دهان شویه‌های از تاریخ گذشته مشخص نشده است.

کرم ضد آفتاب

اگرچه بعضی از کرمهای ضد آفتاب تاریخ مصرف دارند اما طبق سازمان جهانی دارو همه محصولات بهداشتی باید طول عمری بالای ۳ سال داشته باشند. بعد از آن مواد درون کرم ضد آفتاب از پوست در مقابل صدماتی که آفتاب به آن می‌زند محافظت نمی‌کند.

ژلها و پاک کننده‌های صورت مطابق اصول بهداشتی

ما از این مواد جهت جلوگیری از جرم گرفتگی صورت استفاده می‌نماییم. ژلها و پاک کننده‌ها هیچ تاریخ مصرفی ندارند اما هیچ تضمیتی نیز برای موثر بودن آنها بعد از گذشت ۳ سال وجود ندارد.

تاریخ انقضاء چیست ؟

آخرین روزی که شما می‌توانید از آن ماده استفاده نمایید.و بعد از گذشت این روز کارخانه هیچ تضمین در صورت خراب بودن محصول نمی‌دهد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 خرداد 1390برچسب:, توسط حسن
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :